Rychlostní modely lodí

                                         V dnešní bohaté nabídce hotových nebo téměř hotových modelů je velmi nelehké najít ten „svůj“. Zájemce volí nejen mezi různými kategoriemi modelů (letadla,auta,vrtulníky,železnice,koptéry,lodě atd.), ale když zvolí např. modely lodí, i mezi nimi má na výběr podle způsobu pohonu modelů (spalovací nebo elektromotor či plachetnice), nebo podle náročnosti stavby(hotový model nebo stavebnice či vlastní návrh a výroba modelu nebo dokonce makety).

Budoucí modelář by měl, ještě před pořízením prvního modelu posoudit své možnosti a perspektivu  provozování modelu. Bydlí-li u vody, může stavět i lodě, je-li blízko letiště, je vhodné „dělat“ letadla, pokud je blízko bydliště asfaltová plocha je vhodné zvolit modely aut a podobně. Hledání vhodného prostředí, až když je model hotov a „není kde“, je někdy náročnější než sama stavba modelu.

Další odstavce jsem si s mírnými úpravami „vypůjčil“ z www.rcplachetnice-brno.cz, protože jsou napsány se znalostí věci zkušeným modelářem a není k nim co dodat! Snad jen to, že sice jde o „plachetničkáře“, ale platí to pro všechny modelářské kategorie.

První rozhodnutí, které je potřeba učinit je, zda chcete jezdit sami, nebo raději s „někým“. Jezdit sám je  pěkné, ale časem to omrzí. Takže, pokud jste se rozhodli pro společné ježdění, pokračujte dále ve čtení.

Předtím, než si model pořídíte, zjistěte si, zda v okolí Vašeho bydliště již někdo s podobnými modely jezdí, navštivte nějakou jejich akci a loď si vyzkoušejte a v případě spokojenosti si kupte (nebo postavte, dovolují-li to pravidla) loď stejné třídy. Jinak se Vám může stát, že si za nemalé peníze pořídíte model a potom zjistíte, že se v okolí  jezdí s něčím úplně jiným. 

Dále je třeba zvážit (ale ne nutně už na začátku), zda stačí si rekreačně zajezdit, nebo mít možnost účasti na oficiálních závodech. Lodních tříd je spousta, ale jen několik je jich v naší republice rozšířeno. Další problém je, že počet aktivních "modelářů" v daných třídách není příliš velký. Rozhodně doporučujeme vybrat loď z níže uvedených kategorií, aby se již tak slabá populace rychlostních RC lodí dále netříštila. U téměř každé lodní třídy uvádím odkaz na jejich internetové stránky, zde se můžete dočíst více o dané kategorii a udělat si obrázek o tom, jak často, kde a kolik lidí v dané kategorii jezdí.

Další řádky budou již patřit jen kategoriím rychlostních lodí poháněných elektromotorem, tedy zejména těch, které se jezdí v ČR, buď jako pohárové závody (např. Moravský pohár – dále MP) nebo v rámci mistrovství ČR, podle pravidel NAVIGA.

Závodní lodě se dělí na skupinu ONE DESIGN, což jsou třídy lodí, kde všichni jezdí se stejnou lodí od jednoho výrobce a nejsou zde povoleny žádné úpravy. Výsledek závodu je tak závislý pouze na schopnostech "závodníka". Další skupina – DEVELOP, jsou třídy, kde jsou daná stavební pravidla a v rámci těchto pravidel si můžete postavit jakoukoli loď. Výsledek závodu je však závislý nejenom na schopnostech "závodníka", ale také na kvalitě lodi.

 

Předchozí text se týká všech modelářů, neorganizovaných i organizovaných - ti jsou u nás sdruženi v sekci M - Lodní modeláři

 

sekce M

Skupina lodních modelářů je organizovaná pod hlavičkou SVAZ MODELÁŘŮ ČR (SMČR). Lodní modeláři sekce M staví dálkově řízené modely. Modely ve většině kategorií jsou poháněné elektromotorem (F1E, F3E, ECO, MONO, HYDRO, FSRE).

NAVIGA je mezinárodní organizací sdružující lodní modeláře, která také vydává platná pravidla pro konání soutěží a přiděluje organizátorům mandát pro konání Evropských a světových šampionátů. Mimo Evropu je rozšířenější ISAF, která sdružuje “velké jachtaře i rychlostní modely plachetnic, případně další organizace specializované na jednotlivé kategorie lodních modelů!

Naviga byla založena čtyřmi zakládajícími státy Rakouskem, Švýcarskem, Francií a tehdejší NSR v roce 1959 – to znamená že je jí letos 56 let.
My,jako tehdejší Československo jsme vstoupili do této organizace jako v pořadí osmý členský stát v roce 1965 – v tomto roce je to už 50 let.
V době založení bylo stanoveno schema rozdělení jednotlivých,tehdy známých druhů lodního modelářství takto:

  • A/B – upoutané rychlostní modely člunů
  • C – věrné modely skutečných lodí – maket - pouze pro stavební zkoušku
  • D – modely plachetních lodí (volně plovoucích – dnes již zcela mrtvá)
  • E – modely se strojním pohonem a mechanickým řízením, vč.maket

Když se objevila možnost dálkového řízení RC soupravami, bylo přidáno označení

  • F – Modely dálkově bezdrátově ovládané tedy RC

Z nich byla po několika letech vyčleněna skupina odlišná od běžných lodí a člunů a vzniklo

  • S – Dálkově ovládané plachetnice (S – asi z německého segel,nebo anglického sail)

Od té doby, po víc jak 30 let se na tomto schématu nic nezměnilo,jen zcela zanikla kategorie D, a vznikala řada nových tříd, tak jak jde dopředu technický vývoj ve všech odvětvích lidské činnosti. A tak pomalu, ale jistě vznikaly nové vznikající soutěžní třídy a kategorie. Vyčlenila se

  • kategorie M – RC motorové modely, a z ní se po čase ještě vymezila
  • kategorie NS – jako RC plovoucí makety

A vzhledem k velkému a rychlému rozmachu společných závodů modelů se spalovacími motory se vyčlenila kategorie

  • FSR - RC modely se spalovacími motory. 
 

Tak vznikla nesourodá soustava / NAVIGA (2014), která  platí dosud.

·         Kategorie A/B - upoutané rychlostní modely lodí:

         Skupina A s pohonem lodním šroubem:

·         Třída : A1 – pohon motorem do 3,5 cm

·         A2 –pohon s motorem do 7,5

·         A3 – s pohonem do 15 cm

         Skupina B s pohonem leteckou vrtulí

·         B1 – s motorem do obsahu 3,5

          Kategorie C – stolní modely vč. částí a technických zařízení – pouze hodnocení stavby

·         Třída : C1 – makety všech druhů plachetních a veslových lodí

·         C2 – makety lodí a člunů s výhradně strojním pohonem

·         C3 – modely lodních zařízení, přístavních a dokových, scénická znázornění

·         C4 – modely tříd C1 – C3 v miniaturním provedení (měřítko 1:250 a menší)

·         C5 – modely lodí vestavěné do průhledného obalu (lahve, baňky)

·         C6 – modely stavěné z plastikových stavebnic

·         C7 – modely stavěné z kartonu a papíru

·          

  • D – modely plachetních lodí (volně plovoucích – tato kategorie již zanikla)
 

·         Kategorie E – makety a volné konstrukce pro jízdy s mechanickým řízením

           Skupina EK – makety obchodních a válečných lodí – (tato skupina již zanikla)

 

·         Skupina EX – volné konstrukce pro jízdu s mechanickým řízením

 

·         Třída : EX 2500 mm – Navigou již zrušena

·         Třída : EX 1250 mm pro jízdy na trati dlouhé 50 m

·         EX-500 mm pro jízdy na trati 25 m – pouze pro žáky do 15let

 

·         Všechny další kategorie, skupiny a třídy jsou s RC ovládáním

 

·         Kategorie FSR – společné závody rychlostních člunů se spalovacími motory

 

·         Skupina FSR – H – tříbodové nebo tunelové kluzáky – oválná trať

·         Třída : FSR-H 3,5: s obsahem motorů do 3,5 cm

·         FSR-H 7,5 : s obsahem motorů od 3,51 do 7,5 cm

·         FSR-H 15 : s obsahem motorů 7,51 – 15 cm

 

·         Skupina FSR – O – rychlostní čluny s trupy tvaru V a pohonnou jednotkou s poloponořeným šroubem – 

trať oválná

·         Třída : FSR-O 3,5 : s obsahem motoru do 3,5 cm

·         FSR-O 7,5 : s obsahem motoru od 3.51 do 7,5 cm

·         FSR-O 15 : s obsahem motoru od 7,51 do 15 cm

·         FSR-O 27 : benzinový motor s obsahem do 27 cm

·         FSR-O 35 : benzinový motor s obsahem od 27,1 do 35 cm

 

·         Skupina FSR – V – rychlostní čluny s trupem tvaru V a ponořeným šroubem – trať M

·         Třída : FSR-V 3,5 : s obsahem motoru do 3,5 cm

·         FSR-V 7,5 : s obsahem motoru od 3,51 do 7,5 cm

·         FSR-V 15 : s obsahem motoru od 7,51 do 15 cm

·         FSR-V 27 : s obsahem benzinového motoru do 27 cm

·         FSR-V 35 : s obsahem benzinového motoru od 27,1 do 35 cm

 

·         Kategorie M – motorové modely s elektromotory i spalovacími motory

 

·         Skupina F1 – rychlostní modely, závodí jednotlivci – trojúhelníková trať

·         Třída : F1-E - 1 Kg – modely s elektromotory do hmotnosti 1 Kg

·         F1-E + 1 Kg – modely s elektromotory o hmotnosti nad 1 Kg

·         F1-V 3,5 – modely s motorem do obsahu 3,5 cm

·         F1-V 7,5 – modely s motorem o obsahu od 3,51 do 7,5 cm

·         F1-V 15 - modely s motorem o obsahu od 7,51 do 15 cm

 

·         Skupina F3 – slalomová trojúhelníková trať

·         Třída : F3-E – slalomová trať s elektromodelem

·         F3-V – slalomová trať s modelem se spalovacím motorem do obsahu 3,5 cm

 

·         Skupina ECO - rychlostní modely s ponořeným lodním šroubem, skupinový závod - trojúhelníková trať

 

·         Třída: ECO mini Standard - modely s elektromotorem (pouze elektromotor řady 400

·         s feritovými magnety a třípólovou kotvou), min. hmotnost 450g, max. délka

·         (bez startovního čísla) 430mm, napájecí zdroje dle přílohy

·         ECO mini Expert - modely s elektromotorem (bez omezení), min. hmotnost

·         450g, max. délka (bez startovního čísla) 430mm, napájecí zdroje dle přílohy

·         mini ECO team - soutěž družstev (min. 2, max. 3 závodníci, max. 3 modely),

·         nerozlišují se modely třídy mini Standard, mini Expert, doba jízdy, napájecí

·         zdroje dle přílohy

·         ECO Standard– modely s elektromotorem (bez omezení), min. hmotnost 1kg,

·         doba jízdy 10 min, napájecí zdroje dle přílohy

·         ECO Expert – modely s elektromotorem (bez omezení), min. hmotnost 1kg,

·         doba jízdy 6 min, napájecí zdroje dle přílohy

·         ECO team – soutěž družstev (min. 2, max. 3 závodníci, max. 3 modely),

·         nerozlišují se modely třídy Standard, Expert, doba jízdy 18 min, napájecí

·         zdroje dle přílohy

 

·         Skupina MONO / HYDRO– rychlostní modely s jedním nebo více poloponorným šroubem a jedním nebo více elektromotorem (bez omezení), skupinový závod, oválná trať

 

·         Třída: mini Mono - jednotrupový člun, 6 minut, napájecí zdroje dle přílohy

·         Mono I – jednotrupový člun, 6 minut, napájecí zdroje dle přílohy

·         Mono II – jednotrupový člun, 6 minut, napájecí zdroje dle přílohy

·         Mini Hydro – vícetrupový člun (katamaran, tříbodový člun), 5 minut, napájecí

zdroje dle přílohy

·         Hydro I – vícetrupový člun (katamaran, tříbodový člun), 6 minut, napájecí

zdroje dle přílohy

·         Hydro II – vícetrupový člun (katamaran, tříbodový člun), 6 minut, napájecí

·         zdroje dle přílohy

 

·         Skupina FSR E - rychlostní modely, skupinový závod – trať ve tvaru „M“

·         Třída: FSR E – jednotrupové modely s elektromotorem a ponořeným lodním

·         šroubem, doba jízdy 15 min, napájecí zdroje dle přílohy

 

·         Kategorie NS: měřítkové napodobeniny lodí

 

·         Skupina F2 :

·         Třída: F2-A – věrné napodobeniny lodí do délky modelu 900 mm

·         F2-B – věrné napodobeniny lodí s délkou modelu 901 – 1400 mm

·         F2-C – věrné napodobeniny lodí s délkou modelu přes 1400 mm

·         Skupina F4 :

·         Třída: F4-A – modely ze stavebnic – pouze jízdní zkouška

·         F4-B – modely ze stavebnic – hodnocení stavby + jízdní zkouška

·         F4-C – modely z plastikových stavebnic – hodnocení + jízdní zkouška

·         Skupina F6,7 :

·         Třída F6 : předváděcí manévr maket lodí skupiny modelářů (vč.

·         pyrotechnických efektů)

·         Třída F7 : předváděcí manévr jednotlivce s jednou či více maketami lodí ( vč

·         možných pyrotechnických efektů)

 

·         Skupina F-DS :

·         Třída: DS – věrné modely lodí s pohonem funkčním parním strojem

 

·         Skupina NSS :

·         Třída: NSS-A – modely plachetnic s bermudským oplachtěním

·         NSS-B – modely plachetnic s gaflovým či lugrovým oplachtěním

·         NSS-C – modely plachetnic s příčnými plachtami (ráhnovými)

·         NSS-D – modely plachetnic s více trupy či se zvláštním pohonem

 

·         Kategorie S : Modely plachetnic

·         Třída: F5-M – Marbelhead

·         F5-10 – Tenrater

·         F5-E – metrové lodě

·         Mikro Magic – metrové plachetnice – národní pravidla

 

·         Zpracovali : Jiří Lejsek a Ing. Zdena Dostálová ( M vč. přílohy zdrojů))

·         Příloha : Elektrické články pro kategorii M - platnost 2014

Toto je tedy přehled všech kategorií, tříd a skupin, které sdružuje organizace NAVIGA,už se v tom pravděpodobně úplně nevyznají ani sami autoři. K tomu, jak je uvedeno výše, některé další mezinárodní organizace mají ještě další kategorie lodních modelů.

 

 

      Skupinka lodních modelářů ve Znojmě se zajímá o následující skupiny a třídy:

 

·         Kategorie M – motorové modely s elektromotory i spalovacími motory

 

 

·         Skupina ECO - rychlostní modely s ponořeným lodním šroubem, skupinový závod - trojúhelníková trať

 

·         Třída: ECO mini Standard - modely s elektromotorem (pouze elektromotor řady 400

·         s feritovými magnety a třípólovou kotvou), min. hmotnost 450g, max. délka

·         (bez startovního čísla) 430mm, napájecí zdroje dle přílohy

·         ECO mini Expert - modely s elektromotorem (bez omezení), min. hmotnost

·         450g, max. délka (bez startovního čísla) 430mm, napájecí zdroje dle přílohy

·         mini ECO team - soutěž družstev (min. 2, max. 3 závodníci, max. 3 modely),

·         nerozlišují se modely třídy mini Standard, mini Expert, doba jízdy, napájecí

·         zdroje dle přílohy

·         ECO Standard– modely s elektromotorem (bez omezení), min. hmotnost 1kg,

·         doba jízdy 10 min, napájecí zdroje dle přílohy

·         ECO Expert – modely s elektromotorem (bez omezení), min. hmotnost 1kg,

·         doba jízdy 6 min, napájecí zdroje dle přílohy

 

·         Skupina MONO/HYDRO – rychlostní modely s jedním nebo více poloponorným šroubem a jedním nebo více elektromotorem (bez omezení), skupinový závod, oválná trať

 

·         Třída: mini Mono - jednotrupový člun, 6 minut, napájecí zdroje dle přílohy

·         Mono I – jednotrupový člun, 6 minut, napájecí zdroje dle přílohy

 

 

·         Kategorie S: Modely plachetnic

 

·         F5-E – metrové lodě

·         IOM  -  metrové plachetnice

·         Mikro Magic ––  národní pravidla, třída oblíbená v Evropě

·         Victoria – třídová, oblíbená v Americe, u nás se dosud oficiálně nejezdí

 

To jsou skupiny a třídy lodních modelů, které nás zajímají, ale nyní taky uvedu, jak jsme připraveni a co je dispozici na trhu:

·          Skupina ECO - rychlostní modely s ponořeným lodním šroubem, skupinový závod - trojúhelníková trať

 

-          zatím nemáme soutěžní lodě, možná někdy později, pořádá se poměrně hodně závodů,mistrovství ČR,Evropy a i pro neregistrované Moravský pohár(MP).

 

            Zde uvedu, jak mají vypadat lodě jednotlivých tříd skupiny ECO a MONO/HYDRO,

            ale jen stručný popis, kompletní texty jsou uvedeny v pravidlech NAVIGA 2014

 

·         Třída: ECO mini Standard - modely s elektromotorem (pouze elektromotor řady 400

s feritovými magnety a třípólovou kotvou), min. hmotnost 450g, max. délka

(bez startovního čísla) 430mm, napájecí zdroje obvykle LiPo 2S1P nebo 3S1P do hmotnosti 110g,doba jízdy 6 minut

                                     

 

·         ECO mini Expert - modely s elektromotorem bez omezení, min. hmotnost

450g, max. délka (bez startovního čísla) 430mm, napájecí zdroje obvykle LiPo 2S1P nebo 3S1P do hmotnosti 110g,doba jízdy 6 minut

 

                       

 

·         ECO Standard – modely s elektromotorem bez omezení, min. hmotnost 1kg,

doba jízdy 10 min, napájecí zdroje obvykle LiPo 2S1P nebo 3S1P a pod. do hmotnosti 280g,tvrdé pouzdro dovoleno (Hard Case)

 

                         

 

 

·         ECO Expert – modely s elektromotorem bez omezení, min. hmotnost 1kg,

doba jízdy 6 min, napájecí zdroje obvykle LiPo 2S1P nebo 3S1P a pod. do hmotnosti 280g,tvrdé pouzdro dovoleno (Hard Case)

 

·         Skupina MONO/HYDRO – rychlostní modely s jedním nebo více poloponorným šroubem a jedním nebo více elektromotorem (bez omezení), skupinový závod, oválná trať

 

·         Třída: mini Mono - jednotrupový člun s elektromotorem bez omezení, doba jízdy 6 minut, minimální délka 450mm a minimální hmotnost 450g, napájecí zdroje LiPo max. 3S1P  110g vč. konektorů!

 

                                

 

Některé naše lodě odpovídají, až na drobnosti této mezinárodní třídě, u nás je okolo 10 aktivních závodníků, šance na dobré umístění v soutěžích je slušná!

 

·         Mono I – jednotrupový člun, délka, hmotnost a elektromotor jsou bez omezení, doba jízdy je 6 minut, napájecí zdroje obvykle LiPo 2S1P nebo 3S1P a  pod.  do hmotnosti 280g,tvrdé pouzdro dovoleno (Hard Case)

 

                     

             

V této třídě je u nás 6-8 závodníků, ale pravidelně jen 4-6,velmi dobrá možnost umístění v pohárových i oficiálních závodech, některé naše lodě po drobných úpravách vyhovují, ale speciál by byl vhodnější.

 

·         Mini Hydro – vícetrupový člun (katamaran, tříbodový člun) s elektromotorem bez omezení, doba jízdy 5 minut, minimální délka 450mm a minimální hmotnost 450g, napájecí zdroje LiPo max. 3S1P  110g vč. konektorů!

                          

·         Hydro I – vícetrupový člun (katamaran, tříbodový člun), s elektromotorem bez omezení,délka ani hmotnost nejsou stanoveny, napájecí zdroje LiPo 2S1P nebo 3S1P a pod. do hmotnosti 280g,tvrdé pouzdro dovoleno (Hard Case)

                                    

   Několik katamaranů máme, ale k účasti na závodech potřebují řadu úprav!

 

 

 

        Příklad obsazení jednotlivých kategorií ve vybraném závodu MiČR

Lo-21 18.-19.04.2015  Praha – počet celkem 29

Kategorie

JUNIOR

SENIOR

CELKEM

F3E

0

0

0

F1E < 1Kg

0

0

0

F1E > 1Kg

0

0

0

ECO M std

6

15

21

ECO M exp

6

17

23

ECO M team

0

0

0

FSRE

0

2

2

ECO exp

0

6

6

ECO standard

3

6

9

MONO I

0

1

1

Mini Hydro

0

5

5

HYDRO I

0

0

0

HYDRO II

0

3

3

 

 

 

 

Stavební předpisy pro modely tříd Mono/Hydro

Modely tříd Mono/Hydro jsou podobné rychlostním člunům. Napodobení může být provedeno figurou řidiče, nástavbou kabiny, atrapou motoru, výfukových trubek atp., které budou jako nástavba zhotoveny – prostřednictvím výrobců zamýšlených kapot a krytů. Použití přídavných obracecích dílů z polystyrenu a nafukovacích balonů atp. není povoleno, pokud nemají tvořit pevnou součást modelu (např. kabina, nebo komora). Modely musí být vybaveny jedním nebo více poloponořenými šrouby a jedním nebo více elektromotory, které nepodléhají žádným omezením. Modely musí být vybaveny oboustranně čitelným startovním štítkem, jeho materiál a popis je uveden ve všeobecné části. Eventuálně je povolen druhý štítek, je-li tím zajištěna oboustranná viditelnost. Pohonné zdroje viz Příloha 1.

Třídy

Pořádány jsou následující třídy:

miniMono - jednotrupové čluny

Mono I - jednotrupové čluny

Hydro I - vícetrupové čluny (kataraman, tříbodový člun)

 

Falcon     loď třídy mono 1                                         cena: vč. DPH 1.990,-Kč

výrobce

MModely

Délka: 600 mm, šířka: 170 mm. Do lodě je vhodné udělat překlápěcí komoru.      

Pohon podle pravidel NAVIGA 2-3S lipol 280 g, pro nezávodní ježdění libovolný motor, ideálně průměr 28 mm, průměr 36 mm se ale vejde také.

Tak jako ostatní modely, je možné tuto loď na základě individuální dohody koupit částečně nebo plně hotovou a vybavenou, například s vlepenou komorou. Většina potřebného vybavení je k dispozici v obchodě.

                              

Hotové lodě v nabídce e-shopů

SNAP 720 EP   stř.  elektromotor, reg. 75 A(v popisu 50A ?!)                  cena:5.990,-Kč   www.pelikandaniel.com

P1 ARPRO 700 EP                    stř. elektromotor, reg. 50 A                   cena:4.690,-Kč   www.pelikandaniel.com

                                 

Polomaketa rychlostního člunu. Skoro hotový model s laminátovým trupem, střídavý motor s vodním chlazením, regulátor 50A s vodním chlazením, lodní hřídel, kormidlo.

Délka [mm]

650

Šířka [mm]

260

Hmotnost [g]

1000

 

Doporučený pohon a RC vybavení:

Motor

Regulátor

Lodní šroub

Akumulátor

Serva

RC souprava

B2848-2630*

střídavý 50A*

3-listý 36mmx1,4*

11,1V/ 2200-3300mAh

1x HS-311

min. 2 kanály

*) je součástí stavebnice

 

 

MEGA DRAGSTAR III             https://www.zmmodel.cz             Cena vč. DPH = 4.041,00 Kč

 
 
 

                                       Vyprodáno !

Product information

 

The MEGA DRAGSTAR III is the improved competition version of the MEGA DRAGSTAR II. The model is suitable for use in the MONO-2 contest classes as well as the new S-14 standard racing class. An integral bonded-in flood duct enables the model to right itself automatically and resume running after turning over. Please visit the Internet site www.naviga.org for information relatingto competitions and competition classes.

 

Contents of the quick-build ki

 

Quick-build plan showing RC installation, with assembly instructions in German, English and French. GRP hull and hatch cover, rudder system, turn fin, stern tube and shaft, propeller, motor mount, shaft coupling, boatstand, decal sheet, small items.

 

Specification:         Length approx. 672 mm, Overall length approx. 780 mm, Beam  180 mm, All-up weight incl.

 

Naviga - dodatek pravidel  M  2014! !!              Ing. Zdeňka Dostálová, 3.3.2014

 

Platí od 1.1.2014 pro následující třídy:  Mono/Hydro! Elektromotorem poháněné modely lodí !

 

MONO/HYDRO

 

Hydro 1

!Čas jízdy R= 6min.!

Hydro 2

Čas jízdy R= 6min.!

 

Dále byly přidány nové třídy!!  Mini Mono a Mini Hydro!

 

Pravidla tříd Mini Mono a Mini Hydro jsou shodná s pravidly pro Mono a Hydro !

 

Mini Mono

R= čas jízdy je 6 minut +10 sekund startovní čas!

Délka modelu nesmí přesáhnout 450 mm. Přečnívající část startovního štítku není do délky započítávána! Trimovací plošky jsou součástí trupu a započítávají se do celkové délky modelu !

Minimální váha modelu připraveného k jízdě je 450 gramů!

Pohon: LiPo baterie, max. 3s 1p, 110 gramů vč. všech konektorů!

 

Mini Hydro

R =čas jízdy je 5 minut !+10 sekund startovní čas!

Délka modelu nesmí přesáhnout 450 mm. Přečnívající část startovního štítku není do

délky započítávána! Trimovací plošky jsou součástí trupu a započítávají se do celkové délky modelu!

Minimální váha modelu připraveného k jízdě je 450 gramů!

Pohon: LiPo baterie, max. 3s 1p, 110 gramů vč. všech konektorů!

 

Zpracovali : Jiří Lejsek a Ing. Zdena Dostálová ( M vč. přílohy zdrojů))

 

·         Pravidla soutěží Moravského poháru 2015

·         Zde najdete pravidla všech kategorií a tříd, které se jezdí v rámci Moravského poháru. Některé jsou totožné se zněním oficiálních pravidel NAVIGA, jiná jsou převzata od jiných mezinárodních organizací (ISAF, IFCA) a jiná jsou upravena podle potřeb účastníků MP.

·         EX-500, EX-A
Tyto třídy se jezdí podle národních pravidel vydaných SMČR.

·         F4A
Tato třída se jezdí podle pravidel NAVIGA a jejich českého překladu .

·         Eco Mini Standard a Eco Mini Expert
Tyto třídy se jezdí podle národních pravidel vydaných SMČR(pozor na změnu platnou pro sezónu 2016).

·         Mini Eco Standard MP
Návrh pravidel pro třídu Eco Mini MP .Stav k 27.11.2014.
Současná třída MINI ECO STANDARD dle NAVIGY se v sezoně 2014 již značně rozchází s původním záměrem na levnou, základní kategorii. Důvodem je značné zúžení sortimentu předepsaných stejnosměrných elektromotorů dostupných na trhu, navíc současně s nahrazením méně odolnými typy u některých dodavatelů. Výsledkem je nutnost, pro dosažení dobrého výsledku, měnit motor někdy již po každé rozjížďce. Toto pak je v rozporu s požadavkem na levnou kategorii, jakkoliv jednotlivé motory nejsou finančně příliš náročné. Dále také lze očekávat, že kategorie Mini eco standard nebude mít díky mezinárodnímu tlaku příliš dlouhé setrvání mezi oficiálními třídami NAVIGA.
Z těchto důvodů byla do seriálu soutěží Moravského poháru v sezoně 2015 zařazena demokategorie  Eco mini MP, jejímž cílem je, na základě doposud provedených testů, být cenově dostupnou startovní kategorií mezi rychlostními elektroloděmi. Pro naplnění tohoto cíle jsou stanovena omezení uvedená v tomto dokumentu, zejména stanovení monotypu střídavého elektromotoru s předpokladem výrazně lepší životnosti. Z tohoto pohledu již bylo ověřeno, že motor rozhodně vydrží výrazně více než za stejný objem peněz nakoupené motory stejnosměrné.   pravidla Eco Mini MP .

·          

·         Eco MP Pravidla pro třídu Eco MP .

·         Pozn,:  My zatím jezdíme nesoutěžně s modely Mono 1/s několika malými odchylkami/ s poloponořeným šroubem za zádí. Tato třída se v rámci MP nejezdí, ale jezdí se mistrovství ČR, kterého se v r. 2015 účastnily 4 lodě = dobrá šance na umístění. Zdá se, že by některé naše modely vyhovovaly po úpravě i třídě Mini Mono, nebo Mono 1.

 

Naše modely:

Ceroh(Honza Černohorský) – Sideon  (potopen na Dřeváku a nenalezen)

                           

Ceroh(Honza Černohorský) – Century , l= 0,72m

 Seznampavel  (Pavel Pikner ) – žlutý Warrior potopen v červnu 2015 v Dřeváku, nenalezen

                         

Seznam(Pavel  Pikner ) – Century, l = 0,72m